Dag 5 Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van daveenjacqueline - WaarBenJij.nu Dag 5 Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van daveenjacqueline - WaarBenJij.nu

Dag 5 Moskou

10 Maart 2016 | Rusland, Moskou

Vanmorgen rond de klok van zes uur werden we gewekt door de conductrice die koffie voor Dave kwam brengen. Wat een avontuur zo'n nacht in de trein. Dave heeft de hele nacht met de Russische man uit onze coupe zitten kletsen. Met dank aan google translate zijn er veel dingen besproken zoals werk, onze reis, Moskou en films (natuurlijk). Het slapen is op z'n zacht gezegd bijzonder te noemen. Doordat je met z'n vieren slaapt hoor je natuurlijk alle geluiden van iedereen maar ook gestommel van de muur naast je hoor je. De trein mindert s'nachts soms vaart en trekt dan weer op waardoor de soms als een soort boot heen en weer schommelt in je bed. Echt vast slapen doe je niet maar gaat best goed. Het is best een beetje behelpen met vier volwassenen in een coupe waar je nauwelijks je kont kun keren. Nadat we gewekt werden was het nog iets meer dan een half uur voordat we op het station van Moskou aankomen. Snel maar even naar de toilet en opfrissen op het toilet. Daar dacht de rest van het treinstel hetzelfde over. Zo sta je s'morgens om half zeven in Russische trein in de rij om naar de toilet te kunnen..... Maar gelukkig valt het mee en gaat het snel.

Na aankomst op het station van Moskou pakken we onze spullen en vertrekken vanaf het perron richting de stationshal. Aan het einde van het perron staat Dimitri op ons te wachten. Hij brengt ons naar het hotel. Onderweg geeft hij uitleg over het metrostelsel en waar we de metrohalte kunnen vinden. Aangekomen bij het hotel is er gelukkig al een kamer vrij en zo liggen we om 8h weer heerlijk in bed om nog wat extra uurtjes slaap te pakken.

Na een paar uur extra slaap vertrekken we rond 12h richting de stad. Voor vandaag staat de Basiliuskathedraal op het programma. Eerst maar eens naar de metro end aar kaartjes kopen. Gelukkig is de mevrouw achter de kassa zo slim om een rekenmachine te gebruiken om onze gebaren te ontcijferen. Zo kunnen we met een Trojkakaart met 400roebels erop onderweg naar het rode plein. In tegenstelling tot de metro in st Petersburg is hier echt alles in het Russisch. Dus van te voren eerste maar eens kijken welke lijn we moeten hebben en waar we eruit moeten. Voor ons heten de haltes, omgekeerde b, 2x a en gekke a, zo kunnen we onthouden welke kant we op moeten.

Aangekomen bij de juiste halt op zoek naar de juiste uitgang. We nemen er gewoon eentje, op hoop van zegen. Bovengronds zoekt toch wat makkelijker en dan blijkt dat we maar twee starten bij het rode plein vandaan staan. Het gekke aan het rode plein is dat het gewoon een groot leeg plein is. Verder niet echt heel erg bijzonder met name de gebouwen er om heen maken het bijzonder, zoals GoEm, Kremlin en de basiliuskathedraal.

Deze kathedraal is gebouwd in opdracht van Ivan de verschrikkelijke om de inname van het Mongollse rijk Kazan te vieren. Het verhaal gaat dat Ivan de verschrikkelijke de ogen van de architect het uit gestoken zodat deze nooit meer zoiets moois zou kunnen bouwen. Officieel heet de kerk Voorspraakkathedraal omdat de inname van Kazan samen viel op de dag van Marie Voorspraak. Hij is echter meer bekend als Basiliuskathedraal, vernoemd naar de heilige dwaas Basilius wiens resten hier rusten. Na alle kerken en kathedralen in St. Petersburg hadden we ook nu een grote ruimte verwacht met op de wanden en plafonds schilderingen of mozaïeken met een aantal icoonkasten. Deze kerk was echte anders, beneden op de begane grond is een soort gangenstelsel met ruimtes waarbij de ruimtes dienen als een museum vondsten van opgravingen te zien zijn. De bovenste etage bestaat uit allemaal kleine kapellen met ieder een eigen icoonkast en schilderingen op wanden en plafond. In totaal bevat deze kathedraal negen kapellen.

Voor de kathedraal staat het beeld van Minin en vorste welke samen vochten om de binnenvallende Polen, met een vrijwilligersleger, uit het Kremlin te verslaan. Aan de Kremlinkant van het rode plein staat het Leninmausoleum. Deze hebben we gelaten voor wat het was, een gek idee om naar een geconserveerd lichaam van een oude leider te kijken, jak.

Aan de andere kant van het rode plein is GOeM oftewel RYM maar dan in Russische letters ;p. Het doet nog het meeste denken een oude Franse of Spaanse markthallen met een glazen dak, drie van deze hallen naast elkaar gangpaden aan elkaar verbonden en twee lagen met galerijen met winkels. In het midden van de begane grond staan met name ijstentjes, echt ongelooflijk hoeveel ijs de Russen eten. Oké het is heerlijk weer het zonnetje schijnt en het is acht graden buiten, maar om dan meteen met z'n alle massaal ijs te eten, maar goed.

In ons boek van Moskou stond een restaurant dat zich met Russische eten het beste liet omschrijven als een kantine. Laten we maar eens op zoek gaan, we hadden inmiddels trek en de Russische maaltijden zijn goed en stevig. Bovenin de uiterste hoek van een van de hallen vonden we Stolovaja 57. Wat inderdaad aan een kantine deed denk, na een inspectie van de kaart toch maar eens proberen. Het voelt alsof jet restaurant van ikea binnenkomt, je pakt een dienblad en bij alles dat je wat lijkt moet je, lekker ouderwets, een klep naar je toe trekken om het bord met eten te pakken. Bij het warm eten staan dames met schorten en haarnetjes die het eten op een bord doen en vervolgens wegen, saus toevoegen en weer wegen. Oja als eerste vindt je de toetjes, geen idee welke logica dat is. Na het afrekenen een plaatsje zoeken in een grote hal met tafels en stoelen waarbij iedere tafels een plastic kantkleed heeft. Erg lekker en voedzaam gegeten. Dat was het voor vandaag! Voor morgen staat het Kremlin op het programma.