Dag 3 St. Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van daveenjacqueline - WaarBenJij.nu Dag 3 St. Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van daveenjacqueline - WaarBenJij.nu

Dag 3 St. Petersburg

08 Maart 2016 | Rusland, Sint-Petersburg

Dag 3 St. Petersburg

We hebben vanmorgen stiekem heerlijk een beetje uitgeslapen, na het vele lopen van gister was dat zeer welkom.

Na een heerlijk uitgebreid ontbijt zijn we vertrokken naar de Kerk van de verlosser op het bloed. Een prachtige kerk met uivormige koepels op het dak, welke vanuit veel plekken in de stad te zien is. Deze kerk is gebouwd op de plek waar Alexander de 2de in 1881 het leven liet bij een aanslag. Zijn zoon Alexander de 3de schreef in 1883 een prijsvraag uit voor een kerk op deze plaats. In de kerk is de exacte plek van de aanslag gemarkeerd met een overkoepeling waar de originele keien nog in de vloer te zien zijn.
Aan de linkerbuitenkant van de kerk zijn 144 wapenschilden in mozaïek op de klokkentoren aangebracht. Deze vertegenwoordigen de regio's, dorpen en provincies van het Russische rijk. Deze moesten de rouw van alle Russen vertegenwoordigen door de dood van Alexander 2de.
Het hoogste toren van deze kerk is 81m hoog.
De kerk vormt een samensmelting tussen de oud-Russische, neoclassische stijl en barokke stijl die de rest van St. Petersburg domineren.

Binnenin de kerk zijn twintig verschillende soorten mineralen te vinden, zoals jaspis, rodoniet, porfier, Italiaanse marmer en Fins graniet. De kerk is het verleden gebruikt als opslagplaats voor groente, theaterrekwisieten en wapenopslag. In 1998 is de kerk heropend na een renovatie van ruim 20 jaar. Deze renovatie heeft langer geduurd dan de bouw van de gehele kerk. De mineralen jaspis en rodoniet zijn hetzelfde als die zijn gebruikt in de Peter en Paulus kathedraal voor de graftombes van Alexander 2de en zijn vrouw Maria. In de kerk is geen enkele schildering gebruikt, het gehele interieur bestaat uit steen, mineralen en mozaïek.

Na het bezoek aan deze kerk hadden we bedacht om op zoek te gaan naar een warenhuis op de Nevski. Aangezien ons Russische niet echt op top niveau is hebben we zo'n beetje alles warenhuizen gehad voordat we degene vonden met het mooie glazen dak (Passezj). De warenhuizen zijn hier echt anders dan dat wij die kennen. Het zijn vaak grote gebouwen met op de begane grond allemaal kleine winkeltjes en op de bovenliggende etages alleen op de ring winkeltjes. Je moet hier letterlijk door de winkeltjes heen om rond te kunnen lopen. Je moet je voorstellen dat er een groot gangpad loopt dwars door alle winkeltjes heen. Met name de begane grond is mooi en bijzonder om te lopen. Hoe hoger je komt hoe ouderwetser de winkeltjes worden. Behalve in Gostiny Dvor, daar vindt je de afdeling bont op de bovenste etage. In Nederland niet draagbaar maar wel indrukwekkend om een winkel vol met allerlei jassen, mutsen en handschoenen te zien.

Op zoek naar wat te eten zijn we ergens een dwarsstraat in gegaan en zagen we een restaurant vernoemd Naarden verhaal van Marsha en de beer. Overal waren poppen en huisjes uit het verhaal te vinden. Op goed geluk een typische Russisch Izbushka besteld. Er kwam een heerlijk ovenschotel gevuld met een soort gehakt ravioli en champignon met saus. Ach ja soms zit het gewoon mee ;p

Op advies van ons boek hebben we de Nevski (4,5km) helemaal afgelopen. Na ongeveer de helft hielden de winkels op en was het nietveelzeggende 4 baans straat geworden. Aan het eind is het Alexancer Nevskiklooster, anders waren we denk ik al lang omgedraaid.
Dit klooster is door Peter de Grote gesticht in 1710 en gedenkt Alexander Nevski. Deze versloeg de Zweden in 1240 en Peter de Grote in 1709, mede hierom wilde Peter de Grote deze Nevski gedenken. Wanneer je het kloosterterrein in loopt vindt je links en rechts van het pad twee muren met daar achter aan beide kanten ommuurde begraafplaatsen met graven van prominente architecten en componisten, zoals Korsakov en Tsjaikovski. Als je pad verder afloopt kom je op een groot terrein met rood met witte gebouwen welke nog steeds als kloostergebouwen in gebruik zijn. Verder op het terrein is rechts een begraafplaats met sovjetgeleerde en communisten. Daar tegenover ligt de kathedraal van drie-eenheid. Zoals in iedere Russische kerk vindt je in het midden een iconostase met twee deuren. Deze deuren zijn alleen tijdens een dienst geopend. In de panelen naast de deuren zijn links altijd de heilige maagd en rechts Jezus. Veelal zijn verder in het linkerpaneel allen vrouwelijke afbeeldingen en in het rechter paneel alleen mannelijke afbeeldingen te zien. Vaak is in het rechter paneel ook een afbeelding van de beschermheilige van de kerk te vinden.

Rechts naast de iconostase is kleine koepel met soort kapel waarvoor mensen in de rij staan. Mensen gaan een voor een de treden op, slaan een kruis en kussen een soort zilveren rand. Er staan continu ongeveer twintig mensen geduldig in de rij te wachten op hun beurt. Hier blijkt een zilveren relikwieschrijn te liggen Alexander Nevski. Doordat de kerk nog volledig in gebruik is voor Dave zijn pet afzetten en voor mij het hoofd bedekken, naar gebruik in de Russische orthodoxe kerk, het devies. Mede hierdoor is het lichtgebruik minimaal en komen de kleuren van het plafond minder mooi uit.

Na kans bezoek aan deze kerk hebben we de twee begraafplaatsen aan het begin van het kloosterterrein bezocht. Na een luide soort scheldkanon in het Russisch bleken we toegang te moeten betalen, oja voor ons allebei ;p, voordat je daar achter bent.....

Daarna maar een gokje wagen om met de metro terug te gaan naar het hotel. Je koopt een muntje bij het loket en stapt op de roltrap die je tientallen meters de diepte in brengt. De gemiddelde metrohalte in st Petersburg ligt op 50m diepte, mede zodat het als schuilkelder gebruikt kon worden. Op zich is het metrostelsel met zijn gekleurde lijnen erg duidelijk en helpt het Engels schift onder het cyrillisch gelukkig wel. Het enige lastige is dat knooppunten twee namen hebben, voor elke lijn een eigen naam, maar als je daar achter bent is de metro goed te doen.

Zo een uitgebreid verhaal voor vandaag maar zo vergeten we ook zelf niets;p
Na een lekker hapje eten in een leuke tent nu tijd om terug te gaan naar het hotel voor een goed nachtrust. Morgen gaan we weer inpakken voor de eerste treinreis, die naar Moskou morgenacht en staat de Hermitage op het programma.
Morgen meer......

Actief sinds 13 Nov. 2015