Dag 21 Winterverlenging Hustai National Park - Reisverslag uit Harhorin, Mongolië van daveenjacqueline - WaarBenJij.nu Dag 21 Winterverlenging Hustai National Park - Reisverslag uit Harhorin, Mongolië van daveenjacqueline - WaarBenJij.nu

Dag 21 Winterverlenging Hustai National Park

26 Maart 2016 | Mongolië, Harhorin

Dag 21 Winterverlenging Hustai National Park

Na de heerlijke nachtrust hebben we een fantastisch mongools ontbijt bij de familie in de Ger. Het ontbijt bestaat uit een combinatie tussen pitabroodjes en pannenkoeken met jam en cream. Deze cream ontstaat wanneer er van de melk yoghurt gemaakt wordt, goed ontbijt! We hebben vannacht de honden met regelmaat horen blaffen. De gids verteld ons dat de honden s'nachts de berg optrekken om het kamp te beschermen tegen wilde dieren, zoals wolven.

Helaas moeten na een uurtje alweer dit kamp verlaten. We zien gelukkig nog wel de herder met de kudde vertrekken richting de bergen. De lammetjes blijven in het kamp. De herder heeft een grote zak om gehangen en Gids legt uit dat ze dit doen omdat de schapen soms de neiging hebben om het jonge vee te verstoppen. Wanneer er een nieuwe lam geboren is gaat het in de draagvlak van de herder en blijft daar totdat de kudde terug beneden is. Er is ook een schaap met lam dat achterblijft. Het lam is nog helemaal nat, dus echt net geboren. De meneer van het kamp harkt het nachtverblijf van de schapen aan en de nageboorte van het lam wordt aan de honden gevoerd. Deze eten vechten er om.

De mevrouw van het kamp en het kleine jongetje gaan met ons mee naar de stad. Wanneer we allemaal zijn instapt en vertrekken zeggend de meneer van de kamp onze reis met een melk. Na een half uur hobbelen met de auto door het park komen we aan bij de harde weg en vervolgen onze weg terug naar Ulaanbatar.

Onderweg hadden we van Nienke gehoord dat er een interessante lamatempel moment zijn in Ulaanbatar. We besluiten deze op te zoeken. Het bijzondere aan deze tempel is dat deze tempel gebruikt werd door de lama's. De lama is de hoogste rang binnen het boeddhistische geloof. Er zijn vijf verschillende tempels op het terrein. Wat bijzonder aan dit terrein is dat deze de stalinistisch val in 1937 geheel heeft overleefd. De Yadam tempel welke werd gebruikt als geheimen tantra tempel voor Chojin Lama en een paar van zijn ingewijde. In de overige vier tempels zijn vooral bijzondere museum stukken te vinden. Masker van papier marche, toegangswachters en verschillende schilderijen. Het hele museum draait om het beschermen tegen slechte dingen en voorspoed. Er hangt onder andere een gruwelijke tekening van de hel, waarbij er verschrikkelijke dingen worden gedaan met de mens. Zoals opgegeten, uit elkaar gerukt, verbrand en bevroren. Doordat we later in de middag zijn is het heerlijk om over het terrein te lopen en te genieten van het weer.

We willen toch snel nog even naar de Gangdan Tempel waar we eerder de week waren om foto's te maken in de tempel. Nienke vertelde dat die mogelijkheid er was. Helaas, daar aan gekomen is het dicht! We besluiten door de grote winkelstraat terug richting het hotel te lopen. We eten onderweg nog wat en gaan dan terug voor de laatste nacht in Mongolië.

Actief sinds 13 Nov. 2015