Dag 8 t/m 11 vertrek vanuit Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van daveenjacqueline - WaarBenJij.nu Dag 8 t/m 11 vertrek vanuit Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van daveenjacqueline - WaarBenJij.nu

Dag 8 t/m 11 vertrek vanuit Moskou

16 Maart 2016 | Rusland, Moskou

Dag 8 vertrek vanuit Moskou

S'morgens ontbeten in het restaurant van het hotel. Daarna wat laatste boodschappen gedaan, met name water en fruit voor in de trein, en wat laatste geld gepind. In de lobby aangekomen stond onze shuttle al klaar op ons te wachten. Er zou nog een iemand bij aansluiten tijdens onze shuttle. Er bleek een Nederlands meisje van onze leeftijd mee te gaan naar het treinstation van Moskou. Gaandeweg de rit bleek dat zij met ons mee reist tot aan Beijing. Aangekomen op het station stond onze trein nog niet op het bord, we moesten even wachten. Toen onze trein verscheen op het bord konden we naar onze coupe lopen. Ongeveer twintig minuten voordat de trein vertrok (13:50) mochten we instappen. Op zoek naar onze bednummers, die waren snel gevonden. We hebben voor het stuk naar Irkutsk ook de bovenste bedden van de coupe afgekocht zodat we met z'n tweeën in de coupe zitten. Hierdoor kunnen we rustig op gemak campement maken, tassen hier, eten daar en borden en bestek op het tafeltje.

De thuisbasis van deze trein is Chita, daarom is er door de ramen niet naar buiten te kijken. De treinen worden namelijk Aan de buitenkant alleen gewassen op hun thuisbasis. Voordat de trein vertrok nog snel even naar buiten om met onze vochtige doekjes de ramen proberen schoon te maken. Gelukkig kwam een van de conductrices met een bak met water en een doekje en zo hebben we het raam redelijk schoon kunnen krijgen.

Maartje bleek in de coupe naast ons te zitten. Dus de hele dag over een weer staan en zitten kletsen. Ons treinstel bestaat uit negen coupe van ieder vier bedden, twee bedden boven en twee bedden beneden. Doordat wij de hele coupe hebben zijn de bovenste bedden ophoog geklapt en liggen onze matrassen en beddengoed daarop. Als gaan slapen halen we de matrassen en beddengoed naar de onderste bedden en slapen we daarop. Deze eerste dag stoppen we in Yaroslavl een half uur en kunnen we even lekker uit. De trein stopt met regelmaat maar een paar minuten om mensen in en uit te laten stappen. De langers tops van een tien minuten en langer kunnen we er even uit.

An een gezellig kopje thee met Maartje en een Engelsman in onze coupe besluiten we voor het eerst de bedden op te maken en te gaan slapen.

Dag 9 in de trein

Vannacht hebben we ondanks de vele stops van de trein, wat s'nachts gewoon doorgaat, goed geslapen. Als we s'morgens om elf uur nog even snel onze ogen dicht doen gaat opeens de deur van de coupe open en komt de conductrice de coupe stof zuigen.

Vandaag zijn er drie stops waar er lekker uit kunnen:
9:27 Balezino
13:40 Perm
19:40 Yekaterinburg

In de trein overdag vermaken we ons prima met het gezelschap wat er in het treinstel is. Er zij totaal zeven Nederlanders, een Brit, een Japanse en de rest zijn Russen. Maar de samenstelling van de russen wisselt veel. We zitten namelijk in een binnenlandse trein van Moskou naar Chita. Deze trein wordt door de Russen gewoon als forenzentrein gebruikt.

We lezen veel, spelen spelletjes en bereiden ons voor op alles wat we nog willen zien in de plaatsen die nog komen gaan.

Inmiddels weten we van de conductrices dat zij tien dagen op en tien dagen af werken. Zij rijden met de trein mee naar Moskou en gaan dezelfde dag met dezelfde trein weer terug naar Chita. Tijdens deze ritten zijn er twee conductrices met treinstel en zijn wisselen elkaar af. Bij ons werken de een van 03:00 tot 15:00 en de ander van 15:00 tot 03:00.

Tegen de klokte van een uur of zes zoeken we de restaurantwagon op en gaan op zoek naar iets te eten. We komen eigenlijk niet verder dan een bakje noodles, cola en iets wat op een broodjes lijkt. Terug naar de coupe blijken de broodjes iets van van oliebollen, zo voelen ze tenminste, en als we zo opeten zijn het een soort gefrituurde broodjes met aardappelvulling. Een goede vulling en welkome afwisseling na alle noodles en soepen.

Voor de stop bij Yekaterinburg gaan we de grens tussen Europa en Azië over.

Bij onze avondstop op het perron van Yekaterinburg hebben we een brood met wat beleg en een pak koekjes kunnen kopen. Om ons heen zijn er meer mensen naar de restaurantwagon geweest en die hadden el een menukaart met echt eten gevonden. De verhalen zijn goed over kip met aardappelen en salades dus dat gaan we morgen ook zeker proberen.

Dag 10 in de trein

Vannacht heeft de trein anderhalf uur ergens stil gestaan, maar wij lagen zo heerlijk te slapen dat we alle stops tot aan tien uur gemist hebben. Na het ontbijt en een kopje koffie is het rond 12 uur tijd voor de eerste stop in Omsk. Daar hebben we snel een extra poging gedaan om met water en doekjes het raam weer schoon te krijgen.

We zijn inmiddels in Siberië en de uitzichten vanuit de trein zijn adembenemend. Overal waar we kijken is het wit en de lucht is strakblauw met een mooi zonnetje. Eigenlijk precies zoals je hoop dat Siberië is, mooi wit en blauwe strakke lucht.

We zien vandaag vooral veel open vlaktes met soms een dorpje met oude houten huisjes waar we doorheen razen. Bij de stop in Barabinsk (-10 graden met koude wind) staan er allemaal dames met gedroogde vis en eigen gebakken broodjes en koeken om deze te verkopen. We twijfelen even over de vis maar willen niet de coupe laten stinken naar vis dus slaan even over. Door het groeiende tijdsverschil wordt het vroeg donker. Op onze horloges is het nog steeds Moskou tijd maar de lokale tijd loopt steeds verder weg. Bij de laatste stop is het acht uur Moskou tijd en elf uur lokale tijd. Bij de laatste stop in Novosibirsk (-11graden maar voelt niet zo koud als de laatste stop) hebben we driekwartier om het station te bezichtigen. Hier zijn met name kleine winkeltjes met souvenirs en etenswaren. We kopen hier ons ontbijt voor morgenvroeg en duiken als de trein weer vertrekt ons bed weer in.

Vandaag staan er de volgende stops op het programma.
11:55 Omsk
15:46 Barabinsk
19:55 Novosibirsk

Dag 11 in de trein

We worden deze ochtend wakker met een extra uurtje tijdsverschil we zitten inmiddels op plus vier van Moskou tijd af, nog een uur tijdsverschil te gaan en we zitten op onze laatste tijdzone die van Irkutsk. Het uitzicht bestaat uit veel berkenbossen en grijze lucht, gelukkig wel nog een dik pak sneeuw buiten.

Vandaag staan er de volgende stops op het programma
8:42 Krasnoyarsk
13:45 Ilanskaya

Tijdens de eerste stop in Krasnoyarsk zijn het station uit gelopen om naar een mozaïek te kijken vanuit de Sovjet tijd. Leuk om te zien en ook het leven buiten zo'n station eens van dichtbij te zien. Na het kopen van wederom een gefrituurd broodje met nog onbekende inhoud vertrekt de trein weer verder. Het is nog 18 uur voordat we aankomen bij onze eerste stop Irkutsk.

Actief sinds 13 Nov. 2015