Dag 14 Irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van daveenjacqueline - WaarBenJij.nu Dag 14 Irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van daveenjacqueline - WaarBenJij.nu

Dag 14 Irkutsk

19 Maart 2016 | Rusland, Irkoetsk

Dag 14 Irkutsk

Vanmorgen kregen we bij het ontbijt de lokale specialiteit omul, oftewel vis uit het baikal meer. Doordat Dave die ochtend met diarree is opgestaan heeft die een halve vis op en Paulien gruwelde bij het idee van vis voor ontbijt. Ik heb heerlijk alle visrestanten op gegeten. Je moet er niet te veel bij na denken maar het is prima te doen.

Om tien uur worden we opgehaald voor ons transfer naar Irkutsk. Daar worden we afgezet bij een aftands flatgebouw war veel weg heeft van het Oostblok met overal tralies voor de ramen en grote ijzeren deuren. Onze gastvrouw leidt ons door een betonnen hal met even lelijke trap omhoog naar haar flatje. Waar we binnenkomen in een museum van souvenirs en prullaria. Overal staan dingetjes uit Nederland en bloemen. Er staat een tafeltje klaar met daarop drie kopjes voor de thee en heerlijke koekjes. De dame spreekt goed Engels en dat wordt aangevuld met handen en voeten. We mochten in Listvianka niet wassen in de wasbak en de machine draaide niet, dus vroegen we onze gastvrouw of het daar mocht. Tegen een kleine bijdrage zou zij de was voor ons doen. We en Paulien kregen ieder een vuilniszak om de vuile Washington te doen. Wat een luxe dat iemand dat voor je wil doen!

Toen we door Irkutsk heen reden hadden we al gezien dat het niet heel spannend zou worden. De stad is met name vies en grauw door de vele lelijke gebouwen en alle uitlaatgassen. Na een goede lunch en wat boodschappen besluiten we langs het water de stad in te lopen. Een bevroren rivier een mooie stuk om langs te lopen. Via Karl Marx straat lopen we terug het 'winkelgedeelte' in. Het bijzondere aan het winkelen in Rusland is dat je vaak niet door de etalage naar binnen kan kijken, vaak zijn ze dichtgeplakt. Je hebt dus geen idee wat voor winkel het is en het is ook niet echt gezellig. Na een kopje thee gaan we verder naar een markt waar de lokale mensen groenten fruit verkopen. Het blijkt ongeveer net zo'n markt als bij ons te zijn. Alleen zijn hier ook nog oude dames die keurig op een rijtje zittend hun eigen ingemaakt tomaten en augurken verkopen. Het eten van ingemaakte groente is heel normaal in Rusland. Deze markt staat tussen twee grote gebouwen in. De een is een winkelcentrum en de ander een hal met verse artikelen als vlees, vis en groente. Erg leuk om dit te zien gecombineerd met overal de cyrillische schrift.

We hebben echt aan alles gedacht en van alles dubbel bij ons behalve ORS. Na de diarree van Dave konden we van Paulien wat krijgen maar wilde het voor de zekerheid het toch zelf hebben. Wij terug naar een restaurant waar we ieder WiFi hadden en met gooide translate ORS vertaald. Met foto's van deze vertaling op naar een apotheek. Voor een paar euro werd ons iets verkocht. Begrepen we met een hoop handen en voeten. Na gegeten te hebben terug naar onze homestay. Toch maar even bij onze gastvrouw checken of we het goede hebben gekocht en warempel kon zij ons meteen uitleggen wat het was. We hadden toch het goede gekocht. Toch leuk......

Actief sinds 13 Nov. 2015