Dag 13 Listvianka - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van daveenjacqueline - WaarBenJij.nu Dag 13 Listvianka - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van daveenjacqueline - WaarBenJij.nu

Dag 13 Listvianka

18 Maart 2016 | Rusland, Listvyanka

Dag 13 Listvianka

Na een heerlijke nachtrust in onze 'eigen' blokhut werden we gewekt met een luide bons op de deur. Een van de gidsen komt binnen en maakt de beweging van eten. Het ontbijt staat klaar en onze wekkers zijn iet afgegaan, stomme kou!

Het ontbijt bestaat uit rijstepap met honing, niet onze favoriet maar we hebben honger dus het gaat er goed in.

Na het ontbijt worden de honden weer voorgespannen en vertrekken we via het baikal meer terug naar het centrum. Dave heeft bijna de heel route terug gereden en ik niet. In Dave zijn roedel zat een gewonden hond dus de gids heeft de hele rit de hond op schoot gehouden. Als we zo over het ijs zoeven worden we aan alle kanten gefotografeerd door voorbijgangers, zij hebben wel foto's van ons op de sleeën en wij helaas niet. Onderweg komen we ook allerlei auto's en wandelaars tegen op het ijs. Erg bijzonder zo al dat 'verkeer' op het ijs. Vlak voordat we aankomen bij het centrum moeten we onder een brug door met dun ijs, het voelt alsof de slee door het ijs zakt maar de handen trekken hem er iedere keer weer uit. Daarnaast trekken zij zo hard dat je er niet echt inzakt. Na 2x anderhalf uur sleeën zit ons fantastische avontuur erop.

Terug in het dorp lunchen we bij hetzelfde tentje als gisteren en worden er vers onze vissen en onze bbq spiesen gebarbecued. Heerlijk! Als we terug naar het guesthouse lopen komen de stroompjes water ons tegemoet. Het is ongeveer rond de zeven graden en de dooi begint nu flink in te zetten. Terug in het guesthouse in Paulien daar ook en stelt voor om naar het observatorium aan het begin van het dorp te lopen. We besluiten dit te doen en zo zijn we een kwartier later onderweg naar het observatorium. We lopen ongeveer een uur langs het bevroren meer. We stoppen met regelmaat om foto's te maken van stukken ijs zonder sneeuw en van kruiend ijs. Op sommige stukken zien we zelfs mooi blauwkleurig ijs. Het ene stuk is nog mooier dan het ander. We vragen het wederom drie keer en komen zo, na een flinke klim omhoog, uit bij de skibaan. We zouden met de bankenlift naar boven moeten was Paulien verteld. We kopen kaartjes voor de lift een proberen er achter te komen tot hoe laat de lift naar beneden gaat, maar ja, ons Russisch is niet goed genoeg! Dus we gaan gewoon naar boven en we zien wel. Daar staat keurig een bordje welke kant we op moeten. Na een tijdje zien we het observatorium maar niet de weg er naar toe. We besluiten door de sneeuw omhoog te banjeren, maar de route is gladder dan gedacht en we kruipen op knieën en handen omhoog. Aangekomen bij het observatorium een prachtig uitzicht over het baikal meer en vooral de overgang van het bevroren meer naar de onbevroren rivier. Je hebt geen idee hoe groot het meer is maar overal waar we kijken zien we sneeuw en ijs. Als we teruglopen zien we dat er makkelijker manier was om naar boven te komen, ach ja. Dan maar via een makkelijke manier naar beneden. Gelukkig draait de bankenlift nog en kunnen we zo weer naar beneden.

Na een flinke wandeling komen we weer aan in het dorp waar we lekker een hapje eten en dan kans bedje inkruipen. Morgen staat Irkutsk op het programma.

Actief sinds 13 Nov. 2015